De cursus

Met de Cursus Dieper Leren Innoveren geef je invulling aan jouw rol als innovator in de school waarbij je leert om vanuit de samenhang tussen inhoud, didactiek, innovatieproces en technologie je team mee te nemen op de reis de we leren innoveren noemen.

De cursus is een samenwerking tussen  Frank Evers (PerfectStorm), Bob Hofman (ICT&E / peerScholar) en Saskia van Dongen (TeamKacht). In deze combinatie brengen ze een krachtige mix van deep learning, design thinking, veranderkunde en technologie.

De deelnemers

Leren innoveren vraagt eigenaarschap van iedereen in en om de school. Juist daarom zijn er in het midden van de vernieuwing pioniers nodig die een sleutelrol spelen. Innovatieve geesten die in staat zijn om in de dynamiek en de waan van de dag de grote lijn en de inhoud te bewaken on samen met de collega’s steeds weer een volgende stap te initiëren. Deze innovator werkt en leert samen met collega’s en zorgt voor een klimaat waarin je de kar gezamenlijk trekt. 

Ben je de pionierende onderwijsprofessional die dit ambieert? Dan is deze cursus geschikt voor jou. 

De Inhoud

In de cursus Dieper Leren Innoveren leer je wat de meest recente opvattingen zijn over leren en krijg je voorbeelden van hoe dat er in de praktijk uitziet, ontwikkel je repertoire om het veranderproces van jouw school vorm te geven en krijg je tot slot diverse toepassingen van technologie aangereikt die ook op jouw school kunnen dienen als katalysator voor het leren.

Je maakt kennis met diverse tools en werkwijzen die je direct in kunt zetten bij het veranderproces én bij het ontwerpen van leren. Dat betekent dat we werken met een afwisselende combinatie van activerende en reflectieve werkvormen, zoals design thinking, (peer) feedback & assessment, reciprocal teaching, growth mindset,… We besteden expliciet aandacht aan het ontwerpen van onderwijsruimte, leeractiviteiten en cultuurinterventies.

Literatuur:
Michael Fullan: Coherence
John Hattie: Learning Strategies: a synthesis and conceptual Model
Ewan McIntosh: How to come up with great ideas, and actually make them happen.

Het programma

De cursus Onderwijskundig I-Coördinator telt 10 bijeenkomsten op de woensdagmiddagen van 13.30 tot 17.00 uur.

De bijeenkomsten vinden plaats op locatie in Utrecht m.u.v bijeenkomst 5 (schoolbezoek).

Onderwerpen van de bijeenkomsten

  1. De dromer
    Dieper leren en innoveren. De ‘why’ van onderwijsinnovatie en betekenis van deep learning
  2. De regelbreker
    Jouw rol als innovator tussen de collega’s in een cultuur van samen innoveren
  3. De ontwerper
    De rol van ontwerpen bij leren innoveren en de kracht van design thinking
  4. De onderzoeker
    Cultuur van samen ontdekken en leren zichtbaar maken
  5. De ontdekkingsreiziger
    Tijdens een schoolbezoek leren door kijken naar leren
  6. De technoloog
    Technology als hefboom voor leren, want ‘a fool with a tool, is still afool’
  7. De lerende
    Elkaar verder helpen want leren innoveren doe je samen
  8. De uitdager
    Activeren of provoceren? Iedereen ijzersterk in het team.
  9. De verbinder
    Contemplatieve werkvormen met de gouden regel: eerst vertragen om daarna te versnellen
  10. De levensgenieter
    Delen van de verhalen en certificaten

Praktisch

De cursus start in oktober 2018 en je kunt je hier aanmelden, of direct contact opnemen met Frank Evers.

De kosten voor deze cursus bedragen € 2.450,00 per persoon.

De studielast is als volgt:

  • Totaal aantal uren: 103
  • Waarvan contacturen: 39 (zelfstandige studieuren: 64)

Bewijs van deelname en Registerleraar

Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat. Om dit certificaat te krijgen, is het nodig om:

  • deel te nemen aan ten minste 8 van de 10 bijeenkomsten
  • een innovatieplan in te dienen voor de eigen school
  • een reflectief portfolio over het eigen leerproces te maken

Eerdere uitvoeringen van deze cursus waren opgenomen in het Registerleraar met 103 RU (registeruren). We volgend de ontwikkelingen op de voet…

Frank Evers
Frank EversTrainer
Frank begon als wiskundeleraar, ontwikkelde door tot een all-round innovatie expert, door het oppakken van grote vraagstukken zoals ontwerpen van innovatieve uitgeefconcepten bij ThiemeMeulenhoff, het inhoudelijk vormgeven van het programma van Kennisnet en het herontwerpen van een onderwijsadviesbureau. Frank is mede-oprichter van ontwerpersplatform PerfectStorm, van waaruit hij scholen en instellingen begeleidt met het ontwerpen van de eigen toekomst. Frank gaf als Innovation Lead een bijdrage aan “NPDL”, het globale programma waarin Michael Fullan invulling geeft aan zijn visie op diep leren.
Saskia van Dongen
Saskia van DongenTrainer
Saskia heeft als adviseur ruime ervaring met het begeleiden van complexe veranderingsprocessen in het primair en voortgezet onderwijs. Daarbij heeft zij vooral oog voor de systemische kant en de interactie. Als mens is zij sterk gedreven in het zoeken van de zin, de betekenis in de dingen die we doen. Zij zoekt verbinding met en tussen mensen om samen waarde ter creëren. Dat maakt haar tot een gewaardeerde partner in het samen ontwerpen van betekenisvol onderwijs voor de dag van morgen.
Bob Hofman
Bob HofmanTrainer
Bob Hofman is een echte ‘global educator’. Werkzaam in de driehoek ‘leren, internationaliseren en ict’ initieert en begeleidt Bob onderwijsprojecten in ruim veertig landen. Niets is immers mooier dan met een passie voor onderwijs, samen met leraren, krachtig en uitdagend wereldwijd leren te ontwerpen. Zodat leerlingen, waar ze ook wonen, samen kunnen leren met de wereld in plaats van over de wereld. Als internationaal coördinator van het Global Teenager Project (GTP) omarmt Bob het motto: “Today’s Learners are Tomorrow’s Leaders.” Bob vertegenwoordigt peerScholar, een krachtige online peer assesssment tool, in Europa en geeft daarmee leerlingen en leerkrachten een hele concrete methodiek om formatief assessment handen en voeten te geven.